4 Brexit-stappen die je moet zetten als je goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk vervoert

Ben jij als logistiek bedrijf klaar voor de Brexit?

Vervoer jij als logistiek dienstverlener goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk? Dan krijg je binnenkort te maken met de gevolgen van de Brexit. Niemand weet precies wanneer de nieuwe wet- en regelgeving van kracht wordt, maar je wil er niet door verrast worden! In dit artikel lees je wat erbij komt kijken als je goederen wilt blijven exporteren en importeren en hoe je dat op de juiste manier aanpakt.

Alle goederen die de EU verlaten of binnenkomen moeten onder toezicht van de douane vervoerd worden. Dat geldt dus na de Brexit ook voor het vervoeren van goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk. Dit betekent dat je goederen alleen met een douaneaangifte van Nederland naar het VK mag vervoeren. Het gevolg daarvan is dat je als logistiek dienstverlener extra administratieve taken uit moet voeren en dus meer tijd kwijt bent aan transporten. Laten we eens kijken welke stappen je moet doorlopen.

1. Vraag een EORI-nummer aan

Zorg dat je bekend bent bij de douane. Elk bedrijf in de EU dat goederen invoert of uitvoert heeft een uniek identificatienummer nodig. Dit EORI-nummer moet je zelf aanvragen
Ook als je de invoer- en uitvoeraangiften overlaat aan een expediteur, douaneagent of vervoerder. Dit is een eenmalige stap die je moet doorlopen. Als je momenteel al werkt met een Brits EORI-nummer, moet je dit na de Brexit om laten zetten naar een EORI-nummer van de EU.

2. Bepaal wie de douaneaangifte regelt

Het doen van een invoer- of uitvoeraangifte bij de douane kun je zelf uitvoeren of uitbesteden aan een expediteur of een douaneagent. Als je zelf de douaneaangifte doet, dan moet je een aantal zaken hebben geregeld. Je hebt een softwareoplossing nodig voor het indienen van elektronische douaneaangiften. Daarnaast heb je mogelijk een exportcertificaat nodig of moet je eerst een importkeuring aanvragen bij de NVWA. Dat verschilt per bedrijf. Welke certificaten je precies nodig hebt en wat jou te wachten staat, lees je op de website van het Brexit Loket. Let op! Ook als je de aangifte uitbesteedt, moet je nog steeds over een uniek EORI-nummer beschikken.

3. Meld de douanedocumenten voor

Na de Brexit ben je verplicht om de douanedocumenten bij de door jou gekozen rederij voor te melden via het Port Community System. Dit is een systeem van Portbase waarin de overheid, havenbedrijven en het bedrijfsleven op een uniforme manier informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Via dit systeem kun je alle aangiften digitaal doorgeven aan ferryterminals. Je krijgt direct terugkoppeling of je voormelding ontvangen is. Daardoor heb je meestal geen papieren documenten nodig en verkort je het afhandelingsproces voor vervoerders bij de terminal aanzienlijk. Daarnaast kan je de status bijhouden van transporten om op de hoogte te blijven van de voortgang. Het voormelden van transporten kun je zelf doen als importeur of exporteur, maar ook je expediteur, douaneagent of vervoerder mag dit voor jou doen.

4. Koppel Portbase met je TMS-systeem

Portbase geeft je de mogelijkheid om veel stappen bij douaneaangiften en voormeldingen te automatiseren. Toch moet je bij iedere voormelding veel gegevens manueel invoeren die meestal al in je transportmanagementsysteem (TMS) staan. Door beide systemen met elkaar te koppelen, kun je informatie tussen je TMS en Portbase uitwisselen met een paar muisklikken. Zo kun je alle gegevens en documenten bij een voormelding direct vanuit je TMS in Portbase klaarzetten. Je krijgt bovendien direct terugkoppeling in je TMS als alle documenten in goede orde zijn ontvangen. Zo komt de vervoerder niet voor verrassingen te staan bij de ferryterminal. En je hoeft niet in Portbase te kijken om je zending te volgen. Vanaf de aankomst op de terminal tot en met het vertrek naar zee kun je de status volgen. Dat scheelt de vervoerder een hoop extra administratief werk, telefoontjes en wachttijden bij de terminal.

Blijf overzicht houden
De Brexit komt eraan. Dat staat vast. Net als het feit dat je niet ontkomt aan douaneaangifte en voormelding. Maar die overgang hoeft je niet veel meer extra tijd en geld te gaan kosten. Dankzij initiatieven vanuit de overheid, havenbedrijven en het bedrijfsleven kun je veel administratieve zaken digitaal regelen via Portbase. Door je transport managementsysteem te koppelen met Portbase kan je nog meer handmatige handelingen uit het proces halen. Bovendien kun je daardoor vanuit één systeem blijven werken. Zo houd je het overzicht en kun je alle logistieke processen in goede banen leiden met de juiste informatie op het juiste moment.

Wil je meer informatie hoe je jouw transport managementsysteem kunt koppelen met Portbase? Neem contact met ons op!


7 dingen die je morgen moet automatiseren in je transportbedrijf

Waarom twijfel je als transportbedrijf om slimmer en efficiënter te werken? In dit artikel delen we 7 dingen die je morgen moet aanpakken in je transportbedrijf.


De planner van de toekomst

Het maken van de transportplanning wordt steeds meer geautomatiseerd. Is dat erg? Nee, daarmee komt tijd beschikbaar voor slimme verbeteringen.

De route naar een nieuw softwarepakket

Hoe kies je de beste software voor jouw transportbedrijf?

Download het eBook!x